lördag 22 oktober 2011

Källkritik

Vi lärare har en stor uppgift i att lära våra elever att vara källkritiska. Det informationsflöde som de utsätts för är enormt och att ha ett källkritiskt tänkande är inte bara viktigt när de ska skriva ett skolarbete utan även för det informella lärandet. Ett bra tänk kan vara ”Vem säger vad till vem och i vilket syfte”,(Holmqvist, 2008).  Det sammanfattar bra hur man bör tänka tycker jag. Det är viktigt både för våra elever men också för oss lärare när vi tar reda på fakta inför en genomgång. Vem har skrivit informationen. Är det en pålitlig källa? Kan jag få reda på den här informationen på fler ställen och säger den i så fall samma sak? Vem riktar sig informationen till är nog så viktigt att tänka på? Oerhört viktigt är också att tänka på vilket syfte man har med informationen. Är det information som på något sätt försöker påverka oss i någon riktning? Är det pålitligt då?
Ett bra hjälpmedel för våra elever och även för oss kan vara att använda den checklista som finns att finna i PIM. Den kan underlätta när man ska använda en websida för sitt skolarbete och vill känna sig säkrare på att den fakta man tänker använda är ok.

Referens:
Annette Holmqvist, 15 januari 2008
Fakta om källkritik
Hämtad 22 oktober från:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar