lördag 22 oktober 2011

Elevers arbete och plagiat

Ett textmatchningsverktyg kan alltid användas då elever på något sätt ska producera egna texter. Desto högre utbildning desto mer nödvändigt är det säkert eftersom den textmassa som produceras ökar ju högre utbildningen är. Det finns även för oss som arbetar i grundskolan tillfällen då vi kan ha nytta av det. Vi har dock sällan tillgång till den typen av verktyg utan vi får använda t ex Google för vår plagiatkontroll. Vi har ju inte heller den mängd dokument som man har i högre utbildning som vi behöver kontrollera så Google duger förmodligen åt oss. Enligt den undersökning som Jämterud skriver om i Kolla källan så fungerar Google lika bra eller till och med bättre om man har den tiden att lägga ner som det tar ( Jämterud 2009).

Det allra viktigaste är förmodligen att lära eleverna hur de ska förhålla sig. Vi lärare måste också tänka på hur vi utformar de uppgifter som kräver att eleverna ska producera egen text. Vi måste göra dem så att riskerna minskar. Att elevernas texter inte blir plagiat är vårt ansvar lika mycket som elevernas. Teacher´s TV visar hur lärare och bibliotekarier i England arbetar för att lära sina elever hur de ska göra. Den är sevärd. Bra tips om vad vi lärare ska tänka på för att undvika elevers plagiering ger också artikeln, Fusk,kopiering och plagiat, ur Tidningen i skolan.


Referenser:
Ulf Jämtrud 10 juni 2009
Kolla källan
Hämtad 22 oktober 2011 från:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar