onsdag 18 april 2012

Funktionsnedsättning och lärande

Man hoppas ju att de möjligheter som finns idag verkligen underlättar för barn och ungdomar med funktionsnedsättning att kommunicera och att lära sig. När jag tittade på filmerna med Jari Linikko förstod jag hur viktigt det här med kommunikation är. För alla utan någon utvecklingsstörning är det ju självklart att vi kan meddela oss med andra och få fram det vi vill, vilket inte alls är lika självklart om man t ex har en utvecklingsstörning. Därför måste dagens teknik med smartphones, digitala kameror mm underlätta att kunna kommunicera med andra.  
Mejla pictogram har mycket bra bilder. De kan man nog även ha användning i en klass utan barn med utvecklingsstörning genom att man kan förstärka texten med tydliga bilder. För den som ännu inte behärskar skriven text kanske kan förstå informationen något då genom bilderna. Gör man det till en vana blir det nog också lättare och lättare att förstå vad som menas.
Det finns nog mycket som vi lärare kan göra för att underlätta för den elev som har ett funktionshandikapp, t ex bli bättre på att använda bilder i kombination med text. Vi som undervisar i de äldre åldrarna glömmer nog tyvärr ibland bildernas betydelse för att underlätta för förståelsen.
Genom Internet, lärplattformar mm kan man ge instruktioner på många sätt till olika uppgifter. Man kan spela in tal, göra små instruktionsfilmer mm som eleverna kan nå när och var de vill. IKT ger också många möjligheter att redovisa utan att man behöver vara bra på att skriva och uttrycka sig i text. Jag tror att livet kan bli betydligt lättare för de som har olika funktionsnedsättningar med hjälp av IKT-teknik eftersom kommunikationen underlättas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar